maandag 28 september 2009

De weg naar huis vinden

- Vrijdag avond 22:30u kwamen we aan in schipluiden. Nadat we alle proviant aan boord gesjouwd hadden konden we nog even lekker een biertje drinken. Echter rond 23:30u was het toch echt te koud om nog aan boord te zitten waardoor we beslotent om onze kooien in te duiken.

- Zaterdag ochtend 07:00u wakker van de haan en aangezien het nog niet licht was even een bakkie gedaan.
om 07:45 hebben we de boot richting de mast gevaren (andere hoek vd haven) en geprobeerd het ding overeind te zetten. Echter er bleek dat 1 spanner van het wand weg was en we e.e.a. dus niet compleet hadden. Alle kabels en touwen maar weer rond de mast gebonden en het ding aan de railing vastgemaakt. Uitendelijk konden we rond 9:45 vertrekken.
Het bochtje de haven uit werd net iets te krap genomen, gevolg vast aan de grond... schudden en proberen af te duwen wilde niet lukken dus droogpak aan en het water in. Toen waren we met 1 minuutje los en konden we verder varen.

2 uurtjes later kwamen we bij een zelfbedieningssluis. Helaas lagen we aan de verkeerde kant en moesten we even oversteken om van boord te gaan zodat we geld in de autmaat konden gooien. Deuren gingen open en wij naar binnen. Handleiding gevolgd 0,0 resultaat (oké de deur ging dicht maar verder ook niets) 2 euro in de automaat bij de uitgang gegooid de zoemer klonk en we werden geschut.

Rond 14:00u kwamen we langs een haventje in poortugaal. Aangezien de benzinevoorraad flink slonk wilde we daar naar binnen, we zagen hoge masten en trokken de conclusie dat dit qua diepgang dus wel zou gaan..
NIET DUS.. we lagen wederom vast en kregen het schip met geen mogelijkheid meer los... Even naar die haven gelopen (in droogpak) en navraag gedaan. De masten die er stonden bleken nu we dichterbij waren van platbodems te zijn en het water was bijna op het laagste punt (nog 1 uur). We moesten dus wachten op vloed en na 5 uur! kwamen we los en konden we verder.
De jachthaven erna (rhoon) konden we wel in, hier konden we ook tanken echter de havenmeester was al naar huis zodat we gedwongen waren te overnachten

- Zondag 8 uur op, de havenmeester was er om 10! uur pas en passantengeld voldaan en getankt, we konden weer verder.
14:00u waren we bij drimmelen, getankt, ijsje gegeten, sigaretten gekocht en weer verder. toen kwamen we er achter dat de handel op de BBM die voor het gas was (de afstandbediening) verloren was, damn die moeten we dus zien te bestellen zodat de motor weer compleet is.
18:00u waren we bij Heusden en besloten we niet door te varen omdat de dichtsbijzijnde haven anders in het donker aangelopen zou worden.
Spullen van boord en naar huis toe, van de week terug om het stuk heusden naar niftrik te varen.

Al met al een paar wijze lessen geleerd:
- Diepgang beter controleren op kaarten
- Spullenboel (motorhandels e.d.) beter vastzetten
- Ruimer de tijd nemen om tegenslagen op te vangen
- Voldoende klein geld meenemen om sluisgelden te voldoen
- Nog meer benzine mee zodat we minimaal 12u kunnen varen zonder te tanken.

Het waren wel 2 leuke dagen, lekker weer en gezellige en behulpzame mensen in de havens die we aangedaan hebben.
Enig minpuntje waren de vele minder sociale motorboot bezitters welke onder het mom van 'je mag hier hard varen dus dan doe ik dat ook, rekening houden met anderen? ze houden maar rekening met mij' soms met een bloedgang langs ons heen kwamen waardoor wij bijna overboord sloegen van de golven die ze maakte.
Meestal stuurden we de boot over de golven heen zodat we niet zo rolden, er zaten golven bij waarbij de punt bijna onderwater verdween en het water over het dek heen rolde! overigens hadden we deze ervaringen alleen in de buurt van drimmelen, op de andere wateren zijn we dit soort gasten niet tegen gekomen.

wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten