zondag 7 maart 2010

De Mast Staat Erop!


Eindelijk, na een paar spannende dagen (zijn de spullen op tijd binnen ja of nee) bezig geweest om de mast te plaatsen.
Nadat ik op http://www.zeilersforum.nl/ een boel informatie gekregen had heb ik me gewaagd aan dit voor mij spannende klusje.
Grote vraag was hoe de verschillende kabels moesten lopen, dit hebben we de vorige keer allemaal netjes uit kunnen zoeken.
Vandaag dus eerst de mast weer op de juiste plek gelegd zodat de mastvoet vastgezet kon worden.
Vervolgens hebben we alle spanners goed bekeken evenals de staalkabels en dan met name op de punten waar ze vast zitten aan de spanners.
Aangezien alles er goed uit zag, de spanner tussen het blok en de achterstag gezet (die was vorige keer net te kort) alle spanners voorzien van een nieuwe (witte en niet volledig verharde) beschermhoes en de mast omhoog getrokken.
Na wat afstellen aan de korte stagen (die halverwege de mast vastzitten en naar de zijkanten vd boot lopen) was duidelijk dat de mast geen kant meer op zou kunnen!
Vervolgens door de groef vh grootzeil omhoog gekeken om te zien dat de top iets of wat richting stuurboord boog. Dit is bijgesteld door de Bakboord stag wat aan te draaien.
Spanning op de verschillende stagen:
- Achterstag staat redelijk strak evenals de voorstag
- Korte zijverstaging staat erg strak, kan ze nog een paar mm op zij bewegen
- Hoofdverstaging kan ik nog een mm of 5 op en neer bewegen
Volgende keer hopenlijk het zeil erop!
Overigens één punt waar we niet uit kwamen :) De 2 blokken die aan de giek komen (om de uitslag vd giek te regelen) die hebben 2 losse kabeleindes.. Ik ga er vanuit dat ik 1 kant vh touw ergens op moet beleggen, maar geen idee waar.. Als jullie ideeën hebben hoor ik het graag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten